En maar denken dat je het weet…

“Moet je daar niet een beetje fatsoenlijk gekleed gaan in die landen?”, luidt de app van mijn zoon als reactie op mijn zwembadfoto uit Dubai.
Ik ben hier al een halve dag als ik terug app “… dat dit voor het rooftopzwembad van het Best Western Hotel best decent is … en dat ik hier rustig in een kort jurkje op straat kan lopen.”
Ik moet hier even op terugkomen.

Het zwembad is tot 18.00 uur open voor zwemmers en na die tijd wordt het dakterras gebruikt als een soort lounge-ruimte waar ook een drankje en een hapje besteld kunnen worden.
Als we om 17:40 de gang opgaan (ik in badkleding met een pareo en Peter in zwembroek met een short en shirt erover) roept een kamerjongen ons, net voordat we de lift in willen stappen, terug met de mededeling dat het zwembad gesloten is.
Ik: “Om zes uur toch?”
Hij: “Ja, het zwembad is gesloten.”
Ik: “Hoe laat is het nu?”
Hij: “6 uur.”
Terug op de kamer zegt Peter tegen mij dat het echt pas 20 minuten voor 6 is en we draaien ons om, gaan de gang op en de lift in naar het dakterras.
Daar herhaalt e.e.a. zich. Ook daar vertelt een personeelslid dat het zwembad gesloten is en antwoord ik weer dat we weten dat het om 6 uur gesloten is voor zwemmers. OK, ok… is het antwoord en we mogen doorlopen.

Op het terras rond het zwembad ziet het er al gezellig uit. Aan twee lage tafeltjes zitten 4 stelletjes in de fauteuils. Omdat we op moeten schieten om nog een paar baantjes te zwemmen, heb ik geen tijd genomen om ze echt goed aan te kijken.
Ik leg mijn pareo op het dichtst bij het bad staande stoeltje en laat me bij de trap heel rustig in het water zakken. Peter volgt meteen daarop en rustig zwemmen we naar de andere kant. Omdat ik rugwaarts zwem zie ik het gebeuren: in no time hebben alle gasten hun biezen gepakt en verdwijnen uit het zwembad.
Zij kunnen/willen/mogen het kennelijk niet aanzien.

Ik weet dat je aan het openbaar strand niet zomaar in elke bikini of badpak kunt gaan liggen en dat je daarvoor aan moslims aangepaste zwemkleding moet dragen: logisch, ‘s lands wijs, ‘s lands eer. Maar dit voelt zo raar.
Beneden bij de receptie hebben we verteld dat we gaan zwemmen; leuk, geen enkel probleem.
Boven wordt ons 2 x ten onrechte verteld dat het zwembad dicht is en eenmaal daar verjagen wij gasten die ons liever niet zien.

Ik heb de beelden van het openbare strand in Dubai van vanochtend nog voor ogen.

(Zoek de verschillen)

En nu met de bus naar Oman.
De grens Dubai Oman:  eerst naar binnen om te betalen, dan stempel aan ander loket, dan stempelcontrole (in de bus), dan twee km. verder iedereen inclusief koffers eruit, koffers/tassen open, dicht, hond die snuffelt, dan twee km. verder, iedereen er weer uit voor visumcontrole, stempel en stempelcontrole (in de bus). Onderweg veel zand en van lieverlee wordt het bergachtiger.

Het is helemaal niet druk in onze bus en de chauffeur is erg behulpzaam. De meeste reizigers komen uit India, zo zien we op de lijst die rondgaat. Er zijn maar een paar dames. Een enkeling is gesluierd, maar er zit – behalve ik – niemand met blote benen. Ik ga hier langere kleding dragen.
NB Een gesluierde dame heeft, als we de grens gepasseerd zijn, ineens een wulps kapsel met een grote rode roos erin. De sluier is nergens meer te bekennen.
Gelukkig heb ik nog een paar weken om te kijken of ik er iets meer van ga begrijpen.

Om 12.00 uur zijn we er en tegen 1 uur zijn we in ons hotel dat een flink eind buiten de stad ligt in een troosteloos stuk. Die indruk wordt nog versterkt doordat het even later flink begint te plenzen en dat doet het nog.
Maar de kamer is gigantisch groot en schitterend van aankleding en daar houden we ons voorlopig maar even bezig.

In de loop van de middag wordt de regen steeds heviger en onze gastheer/annex receptionist laat op zijn monitoren zien hoe de straat is veranderd in een snel stromende beek. In de verdere omgeving is het nog erger: hele wegen zijn geblokkeerd en op sommige plaatsen staan de mensen tot aan de kont in het water.  Het noodweer is zelfs op de TV bij de nieuwsuitzendingen.
Gelukkig wordt er nog wel eten bezorgd hier, want in het hotel zelf is geen restaurant.

Om 9.00 uur ‘s avonds stopt het met regenen.
Voor morgen is ook weer regen voorspeld. Gelukkig zijn er gemiddeld maar 2 regendagen in november, zo leest Peter bij de landeninfo. Die hebben we dan maar gehad!😂

Dit bericht is geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink.